lördag, november 30, 2013

Rättika- och köttfärsgratäng


Om ni aldrig testat att göra rättikagratäng så gör det. Det är som potatisgratäng och passar perfekt som tillbehör till kötträtter. Den här gången gjorde jag en matig en och inte bara som tillbehör. Jag la till in riktigt god ost (ekologisk Vesterhavsost) och en köttfärsröra. Och en ny favoriträtt har äntrat mitt liv. Blev så himla gott. Gjorde även en rödbetssallad till. Min favorit. Köper inte längre varkan majonnäs eller röror. Gör allt själv. Då har man koll på  vad som finns i röran och man får full koll på de elaka kolhydraterna. Hoppas ni gillar den här gratängen för den är en 10-poängare i min värld.

Ingredienser för 6-8 portioner

Rättikan:
Rättika ca 600 gram
1 gul lök (eller 1/2 purjolök)
3-4 dl grädde
5 dl ost grovriven
3 klyftor vitlök
smör
salt och peppar

Köttfärsröran:
400 g köttfärs (ekologiskt gräsbeteskött)
1 gul lök finhackad
1/2 purjolök finhackad
2 vitlöksklyftor rivna eller pressade
Grillkrydda
Paprikakrydda
Salt
Svartpeppar
Cayennepeppar

Gör så här:
1. Skala och skiva rättikan i ca 3 mm tjocka skivor. Skala och hacka löken.
2. Koka upp grädde, vitlök, salt och peppar och lägg i rättikaskivorna. Låt koka ca 20-25 minuter tills rättikan är mjuk. Lägg i löken när det kvarstår ca 10 minuter av koktiden.
3. Stek under tiden köttfärs och lök. Krydda väl och smaka av. Är det gott när du smakar av så kommer det vara gott när du äter.
3. Smöra en ugnsform.
4. Fördela rättika och köttfärsröra i ugnsformen. Börja och avsluta med rättika. Och lägg hälften av osten i mitten.
5. Toppa med resten osten och häll över gräddkoket som rättikan har kokat i.
6. Stoppa in formen i mitten av ugnen i 225 grader i ca 25 minuter eller tills den fått fin färg och blivit härligt krämig.


Så gott!!

Energifördelning beräknat på 8 portioner. Väldigt kolhydratsfattig. Precis som jag vill ha det.

Inga kommentarer: