torsdag, juli 28, 2011

Rättikagratäng


Så nära potatisgratäng man kan komma utan att den innehåller potatis. Jag gjorde min på en hoft och precis på samma sätt som när jag gör en traditionell potatisgratäng. Bytte bara ut potatisen mot rättika. Det blev fantastiskt gott och bara några gram kolhydrater per portion.

Ingredienser
En tjock rättika ca 600 gram
1 gul lök
3-4 dl grädde
5 dl ost
3-4 klyftor vitlök
smör
salt och peppar

Gör så här:
1. Skala och skiva rättikan i ca 3 mm tjocka skivor. Skala och skiva löken.
2. Koka upp grädde, vitlök, salt och peppar och lägg i rättikaskivorna. Låt koka ca 20-25 minuter tills rättikan är mjuk. Lägg i löken när det kvarstår ca 10 minuter av koktiden.
3. Smöra en ugnsform.
4. Häll i rättikan och löken tillsammans med gräddkoket och allt ner i formen.
5. På med osten och in i mitten av ugnen i 225 grader i ca 25 minuter.

210 kcal och 3 g kh/portion


Rättika. Lchf:arens bästa vän. Innehåller bara 2,5 kh/100 gram. Kolla vilken tjock och härlig jag hittade. Rå smakar rättikan lite som en mild rädisa. När den är kokt så tyckte jag smaken försvann och potatis smakar ju inte så mycket så därför känner jag att detta blev ett superbra supstitut till potatisgratäng. Det är ju smaksättningen som gör en potatisgratäng. Så använd riktigt smör, äkta grädde, vitlök och en härlig fet ost så kan man inte misslyckas med den här gratängen.


Skär den i skivor med en mandolin eller tunna skivor med en kniv. Ca 3 mm.


Koka in i grädde, vitlök, salt och peppar i ca 20-25 minuter tills de är klara.


Riv en god ost eller två. Ca 5 dl.


Smörj en ugnsfastform med smör.


Häll i gräddkoket med rättika och allt ner i formen.


På med all ost. Desto mer ost desto godare (om ni frågar mig).


Grädda i 225 grader i ca 20-25 minuter

edit 110806: La till lök i receptet, för gratängen blev ännu godare med lök och ännu mer lik en riktig potatisgratäng.

2 kommentarer:

Therese sa...

Det här ska jag absolut testa! Låter jättegott!

Trillian sa...

Jag kom på i efterhand att jag skulle haft i gul lök också. Det har jag ju alltid när jag gör potatisgratäng och det tror jag gör den här gratängen ännu godare. Så nästa gång ska jag skiva ner 1 hel gul lök och då kommer jag låta den koka in tillsammans med rättikan. Men lägger nog i den när det är kvar 10 minuter av koket.