onsdag, juli 20, 2011

Mayo - Majonnäs - Emulsion



Kärt barn har många namn... och äntligen har jag hittat världens enklaste recept på hur man gör majonnäs. Ännu en gång är det Masterchef Australien som lärt mig. Om ni inte sett Australiens variant av Masterchef så har ni missat något. Helt underbart med deras masterclasses. Det är de avsnitten som jag lär mig mest på. Synd att inte Svenska Masterchef håller samma höga kvalitet.

Här kommer iaf receptet...

Hemmagjord majonnäs
du behöver...
ägg
rapsolja eller jordnötsolja
dijonsenap
vit balsamvinäger
salt
vitpeppar
stavmixer

1. Börja med att lägga ner i mixern:
1 tsk dijonsenap
1 helt ägg med vita och allt (eller 2 äggulor)
1 msk vit balsamvinäger Saltå Kvarn
lite salt och peppar

2. Kör ihop i mixern så det blir en lös goja

3. Häll i en rejäl skvätt olja (jag använder jordnötsolja eller rapsolja (ej kallpressad) som är neutrala i smaken)

4. Kör mixern i ca 10 sekunder

5. Häll i mer olja

6. Kör mixern igen och nu börjar man så smått märka att majonnäsen börjar tjocka till sig.

7. Häll i mer olja tills majonnäsen är krämig, och ju mer olja du har i desto fastare blir den (det är just detta jag aldrig vetat). Så vill du ha en lös mayo så har du i mindre olja och vill du ha en fast, tjock och krämig mayo så häller du i olja och mixar tills du har den konsistensen du önskar.

Tips 1: Du behöver inte hålla på och larva dig med att alla ingredienser ska ha samma temperatur med detta recept. Det är bara moffa ner allt i mixern.

Tips 2: Du behöver inte droppa i olja sakta med detta recept. Det är bara att hälla i en skvätt och mixa, skvätt och mixa, skvätt och mixa tills du har en majonnäs som passar dig.

Tips 3: Om majonnäsen blir för oljig (man ser att det bildas oljefläckar här och var) eller skär sig så kan man skvätta i lite ljummet vatten och sen mixa igen.

Lästvärt hos Pelles kök och Matmolekyler om mixad majonnäs.



Uppdaterad 110804 - La till att man även kan använda vanlig rapsolja eftersom rapsolja har en bättre fördelning mellan omega-3 och omega-6. Sen tycker vi här hemma att majonnäsen jag gjort med rapsolja blev godare. 

Uppdaterad 130118 - La till att man även kan göra med äggulor. Nu för tiden gör jag bara med äggulor för jag tycker mayon blir lite krämigare och godare på äggulor. Men har man dåligt med ägg så kan man använda hela ägget. Bra för miljön också att använda hela ägget. Så testa dig fram vad som känns bäst för dig.
 

Inga kommentarer: