fredag, mars 11, 2011

Ostquiche med Fikon- och Päronsalsa


Gotteligott och vegetariskt. Jag gjorde en vanlig och en LCHF-anpassad ostquiche. Här kommer recept på båda varianterna.



För LCHF-varianten hade jag cocosmjöl och fiberhusk. Båda helt glutenfria. Tycker man inte om cocossmaken så kan man ta mandelmjöl. Men det hade jag inte hemma så då tog jag cocosmjölet istället. Men jag tyckte nästan degen blev smidigare med cocosmjöl. Detta var första gången jag bakade med cocosmjölet och jag blev mycket nöjd.



LCHF-pajbotten (den till vänster på ovanstående bild)
2 dl cocosmjöl
0,5 msk fiberhusk
1 äggula
150 g smör
1,5 msk vatten
1 krm salt

Vanlig pajbotten (den till höger på ovanstående bild)
3 dl vetemjöl
125 g smör
1,5 msk vatten
1 krm salt

Fyllning (samma till båda, så om du gör båda pajerna så får du dubbla fyllningen)
3 dl Västerbottenost
3 st ägg
2 dl grädde
salt och nymalen vitpeppar

Fikon- och Päronsalsa
5 st Fikon i konjak
1 st Päron
Citronsaft
2 msk grovt hackade valnötter
Ruccola
Olivolja

Gör såhär:
1. Sätt ugnen på 225 grader.
2. Gör degen till pajen. Blanda ihop allt i en matberedare till en smidig deg. Tryck ut den i en pajform och förgrädda 5 min för LCHF-botten och 10 min för vanliga botten.
3. Sänk värmen till 200 grader.
4. Gör ostfyllningen. Riv osten, blanda i ägg, grädde, salt och vitpeppar. Blanda ordentligt.
5. Häll i ostfyllningen i pajformen. Grädda ca 20 minuter eller tills ostfyllningen stelnat.
6. Gör salsan; strimla fikon, skär päronet i klyftor, pressa över lite citron, blanda med grovhackade valnötter och ruccola. Häll över lite olivolja och flingsalt och blanda ihop allt.


Tryck ut degen i en form.


Gör fyllningen.


Häll i ostsmeten.


Grädda.


Gör Fikon- och Päronsalsan.


Riktigt riktigt mumsigt. Frukt har lite för mycket kolhydrater men äter man det inte så ofta så tycker jag allt man kan unna sig den här goda salsan.

Energifördelning för LCHF-pajen (beräknad på 6 bitar)
Kolhydrater 2,18 E% (2 g)
Protein 13,62 E%
Fett 84,2 E%
487 kcal per bit

Inga kommentarer: