lördag, februari 26, 2011

Säsongsguide grönsaker och frukt under Januari-Mars


Grönsaker och rotfrukter som är i säsong just nu.
Brysselkål
Grönkål
Gul lök
Jordärtsskocka
Kålrot
Morot
Palsternacka
Paprika
Potatis
Rättika
Rödbeta
Rödkål
Rödlök
Rotselleri
Svartrot
Vitkål





Frukt som är i säsong nu.
Apelsin
Citron
Clementin
Grapefrukt
Kiwi
Äpple


Vi har som mål att bli mer säsongsbetonade. Vi är inte i närheten ännu, men vi tar ett litet steg i taget med allt vad gäller mat och miljö. Men till slut så kommer vi vara där. Så därför tänkte jag att jag i alla fall ska ta reda på det som är i säsong just nu, så kanske jag tänker till när jag planerar maten och står i affären och spontanhandlar. Plus att grönsaker och frukt smakar som bäst när man köper de i rätt säsong.


Källa: Info från Äkta vara och bilder har jag snott från rimi.se

1 kommentar:

Unknown sa...

Roligt du skriver du också vill äta säsongätande. Det har jag också börjat tänka från foråret. Och absolut lokalt och svenskt. Vi har jo så mycket gott här i landet. Tänk klimatsmart. Jag försöker göra det.
Tack😋🙏👋👌