söndag, februari 06, 2011

Rödvinbärskaka med kokoscreme











Skulle göra blåbärsmuffins idag men blåbären var visst helt slut i frysen. Hittade röda vinbär och när jag föreslog familjen att jag skulle göra en rödvinbärskaka istället så rynkade alla på näsan samtidigt. Men då sa jag till tomtarna att nu får de faktiskt lita på mig. Nu när kakan är uppäten så har jag fått muuuums-kommentarer från alla. Alltså är man ännu en gång en godkänd bullmamma.

Kaksmet:
100 g smör (smält)
2 ägg
1,5 dl raw agave (istället för socker)
1 tsk ekologiskt vaniljpulver (istället för vaniljsocker)
2 dl mjölk
4 dl ekologiskt vetemjöl (utan mjölbehandlingsmedel)
2 tsk bakpulver
1 nypa salt
ca 200 g röda vinbär

1. Smält smöret.
2. Vispa ihop ägg, raw agave och vaniljpulver poröst.
3. Rör ner mjölken och smöret.
4. Blanda ner vetemjöl, bakpulver och salt.
5. Smörj en springform.
6. Häll i smeten och strö över bären.
7. Grädda i 175 graders varmluftsugn i ca 10-15 minuter.
8. Låt kakan svalna ordentligt.
9. Gör en god glasyr. Jag hoftade ihop en kokoscreme; smör, philadelphia, kokosflingor, raw agave.

Inga kommentarer: