torsdag, februari 17, 2011

Oopsies / Naan-Oopsies / Kanel-Oopsies / Räk-Oopsies


Hade glömt bort Oopsies och att jag faktiskt tycker om dem riktigt mycket. Det finns ett gäng olika Oopsierecept därute i cyberrymden men jag gillar denna enkla och med få ingredienser. Tuva gillade också dessa, så hon åt hellre ett av mina Naan-Oopsies till middan istället för de äkta Naansen.



Ingredienser: 6 st
3 ägg
100 g philadelphia (eller hälften philadelphia och västerbottenost)
lite salt
lite bakpulver
(man kan garnera med sesamfrön)

Gör såhär:
1. Sätt ugnen på 150 grader.
2. Separera äggen. Gulor i en skål och vitor i en annan.
3. Vispa vitorna tillsammans med saltet till ett hårt och fluffigt skum (viktigt). På samma sätt som man gör marränger. Man ska kunna vända på skålen utan att fluffet trillar ur skålen.
4. Vispa gulorna med philadelphiaosten och bakpulvret.
5. Vänd ner vitfluffet i gulorna med en träslev. Försiktigt. Behöver inte vara någon jämn smet. Försök ha kvar fluffet.
6. Klicka ut 6 stycken lika stora ovaler/rundor på bakplåtspapper.
7. Grädda i mitten av ugnen i ca 25 minuter eller tills de ser gyllenbruna ut.



Färdiggräddade... man tror att dessa ska smaka jättemycket ägg, men jag tycker inte det.


För Naan-Oopsies
1. Sätt ugnen på 200 grader
2. Ta en (eller flera) av de färdiggräddade Oopsiesarna och smörj med smält ghee (eller smör) och gnid in pressad vitlök och klipp över lite koriander.
3. In i ugnen och låt grädda ca 2-4 minuter tills det ser gott ut. Luktar gott gör det också.




För kanel-Oopsies
1. Ta en Oopsie och smöra med lagom mängd bregott och pudra kanel och vaniljpulver över.



För Räk-Oopsies
1 Oopsie
Lägg på en klick majonnäs
Lägg på ett skivat kokt ägg
Lägg på en generös hög med handskalade räkor
En liten klick majonnäs till
Garnera med Citron/Lime/Dill/Gräslök


Energifördelning (beräknad på 6 st naturella)
Kolhydrater 1,88 E% (mindre än 1 gram kolhydrater per styck)
Protein 20,71 E%
Fett 77,41 E%
86 kcal per Oopsie

Uppdaterad 110514

7 kommentarer:

Sofia sa...

smöra med bregott.. mina gick ta mig tusan inte att smöra?!

Trillian sa...

Du får inte vara så brutal Sofia.

Sofia sa...

men den är ju tokskör, typ maräng!

Trillian sa...

Men då har du ju gjort fel, för mina är mer som små pannkakor i konsistensen. Hur gjorde du egentligen för att få marrängkonsistens? Glömde du blanda i äggulor och philadelphian?

Sofia sa...

nja... jag följde receptet jag hade hittat.. testar ditt imorgon, de andra hade inte bakpulver..

Trillian sa...

Ja men man kan utesluta bakpulvret i dessa också, men jag tar ca 0,5 tsk och jag vill ha lite fluff så därför kör jag med bakpulver. De ska inte bli marränglika ändå. Hmmmm... undrar hur du lyckades. Nyfiken.

Imorgon ska jag också göra en ny sats. Tyvärr går de ju åt alldeles för fort. Tänkte precis på att man kanske skulle göra varma mackor på dessa. Undrar om det kan bli gott. Måste testas.

Sofia sa...

maränglika är kanske inte rätt ord, men väldigt sköra blev dom...