tisdag, januari 05, 2010

Rödkål och kyckling i kokosmjölk


Receptet och bilden är snodda inne hos en suverän Matbloggare som jag verkligen rekommenderar, "Om jag var din hemmafru". Hon skulle få bli min hemmafru vilken dag som helst. Varför jag snor bilden är för att hennes bild var mycket snyggare. Vår mat blev inte lika snygg men det var god smak på allting. Vill bara tillägga att det är limen som gör det!


Kål och kyckling i kokosmjölk
Receptmakare: Lotta Lundgren

Portioner: 4
Tid: 20 min

1 dl cashewnötter, naturella
2 kycklingfiléer
1 burk kokosmjölk
2 lime
1 tsk socker
1 torkad röd chili, stark
1 msk maizena
1/2 litet kålhuvud, exempelvis rödkål eller spetskål
1 dl torkade blåbär eller tranbär (om det är lördag)

1.Rosta nötterna i torr stekpanna.
2.Skär kycklingen i tunna strimlor. Slå lite olja i en wok eller stor stekpanna, stek kycklingen snabbt och hett och slå på kokosmjölk, skal (bara yttersta zesten) och saft av limen, socker, en rejäl nypa salt eller två och stött chili. Låt koka ihop någon minut.
3.Rör ut maizenan i lite vatten och tillsätt.
4.Strimla kålen fint och tillsätt den också. Låt allt bli varm och servera med nötter och eventuella blåbär.

2 kommentarer:

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Trillian sa...

Tyvärr förstår jag inte kinesiska...